Ragn Nilsson

Nytt svar

Lotte Jensen - Skrivet: 2008-03-22 17:47:35
Min sambo har en tavla han ärvt efter sin mor. Den heter "Lappgubben" och konstnärens namn är Ragn Nilsson och tavlan är daterad till 1950. Finns det någon som är bekant med det namnet? Är Ragn ett för- eller efternamn?

mvh Lotte

Stellan Rixon - Skrivet: 2008-06-24 17:49:33
Ragn Nilsson torde vara Ragnar Ragn-Nilsson, född i Överkalix 1906, utbildad vid Konstakademien 1926-28, vistades i Paris i början på 30-talet och umgicks där b.l.a med genier som Pablo Picasso Rosa Luxemburg och Salvador Dalí. Uppmärksammades på 1935 års Parissalong för sina målningar med motiv från hemtrakten, samer och fjällmiljöer. 50-talet räknas som Ragn-Nilssons absoluta storhetsperiod och Sameporträtten är synnerligen populära på auktioner utomlands, vid de få tillfällen de dyker upp. I Sverige är Ragn-Nilsson egendomligt nog relativt okänd, kanske på bekostnad av Helmer Osslund, en annan populär Norrlandsmålare. Det är svårt att uttala sig om ett exakt värde eftersom Ragn-Nilsson målningar är så sällsynta, men en prislapp uppemot 100-200 euro är inte otänkbar.

Stellan Rixon - Skrivet: 2008-06-24 17:50:26
Ragn Nilsson torde vara Ragnar Ragn-Nilsson, född i Överkalix 1906, utbildad vid Konstakademien 1926-28, vistades i Paris i början på 30-talet och umgicks där b.l.a med genier som Pablo Picasso Rosa Luxemburg och Salvador Dalí. Uppmärksammades på 1935 års Parissalong för sina målningar med motiv från hemtrakten, samer och fjällmiljöer. 50-talet räknas som Ragn-Nilssons absoluta storhetsperiod och Sameporträtten är synnerligen populära på auktioner utomlands, vid de få tillfällen de dyker upp. I Sverige är Ragn-Nilsson egendomligt nog relativt okänd, kanske på bekostnad av Helmer Osslund, en annan populär Norrlandsmålare. Det är svårt att uttala sig om ett exakt värde eftersom Ragn-Nilsson målningar är så sällsynta, men en prislapp uppemot 100-200 euro är inte otänkbar.

Stellan Rixon - Skrivet: 2008-06-24 17:50:57

Lotte Jensen - Skrivet: 2008-07-01 23:06:42
Stellan!
Tack för din hjälp!

mvh Lotte

Lotte Jensen - Skrivet: 2008-07-03 12:35:35
Stellan!
Jag undrar vart du funnit denna informatin?!! Har själv letat och frågat runt på många ställen men ingen verkar veta vem han var.

mvh Lotte

Anders - Skrivet: 2010-06-14 19:24:43
Enligt de efterforskningar jag har gjort borde han heta Ragnar Nilsson Lång. Han var äldsta barnet i en familj på Boheden och enligt mina källor var han så stökig så föräldrarna skickade honom till några släktingar i Stockholm. Möjligen kan han ha lidit av någon pykologisk åkomman. Där fick han fbo och även studer konst. Han hamnade i konstnärkollektiv i Stockholm och Paris. Min källa påstår att det var på modet med opium i de kretsarna.

1 

Tillbaka

Forum - 5 senaste inläggen

uno bornemark 30/01
Har fått tag på några gamla Jenny Nyström tavlor 28/01
tavla av k.smith 28/01
Har fått tag på några gamla Jenny Nyström tavlor 28/01
tavla av k.smith 28/01

Rösta - Har du haft nytta av informationen på denna sida?

Visa resultat!